Monitoring je jedným z dôležitých nástrojov riešenia pohybovej inaktivity, nakoľko umožňuje poznať aktuálny stav, vyhodnocovať dáta a prijímať správne opatrenia.
V súčasnosti disponujeme dostatkom dôkazov, že zvýšený objem pohybovej aktivity a jej vyššie intenzity sú u detí a adolescentov spojené s viacerými priaznivými zdravotnými výsledkami (WHO 2020).
Benefity:
- možnosť prijímať rozhodnutia a opatrenia na základe dát, ktoré budú reflektovať reálny stav
- schopnosť predvídať trendy a
- odhaľovať riziká
Výzvy:
- spracovať štandardizované testovacie sety pre jednotlivé oblasti
- motivovať respondentov k ich pravdivému a poctivému absolvovaniu
- vysvetliť verejnosti a zainteresovaným dôležitosť zberu, analýzy a vyhodnocovania dát
Čo robí aktívna škola
- Škola sa zapája do projektu Olympijský odznak zdatnosti (OLOV).
- Škola realizuje v plnom rozsahu testovanie pohybových predpokladov žiakov 1. a 3. ročníkov.
- Škola realizuje testovanie pohybových kompetencií MOBAK.
- Škola využíva vlastný test na overovanie telesnej zdatnosti, pohybových kompetencií alebo iných fyzických
- testov.
- Škola overuje úroveň vedomostí žiakov v oblasti dopravnej výchovy, oblasti Ochrana života a zdravia, v oblasti Poznaj svoje telo, v oblasti OVEP.
- Škola preveruje znalosti žiakov z problematiky duševného zdravia.
Odprúčania
-
Podporovať školy v realizácii Monitoringu a prezentácii ich výsledkov s cieľom sledovať efektivitu nielen zapojenia sa školy do projektu AŠ (ktorého cieľom by malo byť zvýšenie úrovne pohybovej aktivity a telesnej zdatnosti), ale aj edukačného procesu vo vzdelávacej oblasti „Zdravie a pohyb“ ako takého.
-
Zapojiť do projektu Aktívna škola čo najviac škôl a postupne implementovať systém manažmentu kvality pohybu na školách
-
Na základe výsledkov školy v jednotlivých oblastiach časti Monitoringu koordinovať či podporovať koordinátora(ku) v tvorbe a implementovaní zmien.
-
Zapojiť do podpory Monitoringu zriaďovateľa, rodičov a žiakov.
-
Implementovať koncept Aktívnej školy na škole
-
Vytvoriť na škole pozíciu koordinátora pre AŠ
-
Analyzovať výsledky v jednotlivých oblastiach Monitoringu a navrhnúť akčný plán zmien na základe odporúčaní a konzultácií so zodpovedným regionálnym pracovníkom MŠVVaŠ SR.
-
Aktívne sa zapájať do aktivít zameraných na podporu Monitoringu žiakov a pedagogických a nepedagogických zamestnancov školy.
Informovať sa o výsledkoch Monitoringu svojich detí.
-
Participovať na Monitoringu.
Riešenia
Testovanie pohybových predpokladov žiakov I. a III.roč. ZŠ
- Cieľom TPPŽ je základe pravidelného zberu dát, nastavovať efektívne a účinné národné politiky, projekty a opatrenia, ktoré prispejú k zdravšej populácii.
- Primárne majú výsledky testovania slúžiť ako nástroj podpory ZDRAVIA a pripravenosti detí a mládeže osvojovať si pohybové zručnosti a pohybové kompetencie pre praktický život, šport a povolanie.
- Doplnkový cieľ je poskytnúť rodičom informáciu o okruhu športov na ktoré má ich dieťa podľa testovania predpoklady.
Portál testovania žiakov nájdete na tomto odkaze
Olympijský odznak všestrannosti OLOV
-
je dobrovoľný národný športový projekt Slovenského olympijského a športového výboru (SOŠV) určený pre žiakov II. stupňa na všetkých základných školách a osemročných gymnáziách na území Slovenskej republiky (SR).
- Partnermi projektu sú Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu (MŠVVaŠ SR) a Školský šport. Projekt je zameraný na podporu všestranného pohybového rozvoja žiakov.
- Hlavným cieľom projektu je aktivácia detí k pravidelnému športovaniu a zároveň motivácia rozvíjať všetky pohybové schopnosti z pohľadu zdravotnej prevencie.
- Vďaka projektu bude možné utvoriť si komplexný obraz o pohybových schopnostiach mladej populácie, ako aj porovnať pohybové schopnosti mládeže na Slovensku so zahraničím.