Športové kurzy
Pohybové aktivity v prírode majú pre žiakov množstvo telesných, duševných a sociálnych benefitov, a to bez ohľadu na to, či sa jedná o pohybovo pasívne alebo aktívne vystavenie sa prírodnému prostrediu (Eingeshenk et al. 2019; Mygind et al. 2019; Twohig-Bennet a Jones 2018; Gascon et al. 2017; Haluza, Schonbauer a Cervinka 2014).
Najtradičnejšie formy tejto pohybovej aktivity sú plavecké a lyžiarske kurzy a výcviky, stále častejšie však školy zaraďujú aj ďalšie formy kurzov a výcvikov: pešiu, vodnú a cyklo turistiku, lezecký kurz a výcvik, splavovanie riek, in line korčule, atď. Práve nové formy zážitkov môžu žiakov motivovať a pritiahnuť ich k pohybu.
Benefity:
- pôsobia ako zážitková forma pohybu a majú silný socializačný efekt
- mávajú často charakter zotavovacích pobytov
- okrem samotných zručností a kompetencií získavajú žiaci aj celoživotné skúsenosti
- zásadne ovplyvňujú duševnú pohodu a well-being žiakov
Výzvy:
- rozšíriť ponuku kurzov na školách o nové formy
- obohatiť ponuku vzdelávacích aktivít pre pedagógov
- upriamiť sa na vyššiu akceptáciu zážitkovej formy učenia s ohľadom na chod školy
Čo robí aktívna škola
- Škola organizuje plavecký výcvik/kurz.
- Škola organizuje snoubordingový výcvik/kurz.
- Škola organizuje lyžiarsky výcvik/kurz.
- Škola organizuje korčuliarsky výcvik/kurz.
- Škola organizuje výcvik/kurz splavovania.
- Škola organizuje výcvik/kurz turistiky.
- Škola organizuje lezecký výcvik/kurz.
- Škola organizuje iný výcvik/kurz/pobyt v prírode, prípadne komunitné športové podujatie pre rodičov, učiteľov a žiakov.
Odporúčania
Podporovať školy v realizácii vyššie uvedených športových kurzov a výcvikov (ŠKV).
Zapojiť do projektu Aktívna škola čo najviac škôl a postupne implementovať systém manažmentu kvality pohybu na školách.
Na základe výsledkov školy v jednotlivých oblastiach časti ŠKV koordinovať či podporovať koordinátora(ku) v tvorbe a implementovaní zmien.
Zapojiť do podpory organizácie ŠKV zriaďovateľa, rodičov a žiakov.
Implementovať koncept Aktívnej školy na škole
Vytvoriť na škole pozíciu koordinátora pre AŠ
Analyzovať výsledky v jednotlivých oblastiach ŠKV a navrhnúť akčný plán zmien na základe odporúčaní a konzultácií so zodpovedným regionálnym pracovníkom MŠVVaŠ SR.
Pokiaľ je to možné, aktívne sa zapájať do organizácie ŠKV.
Podporovať organizáciu ŠKV a pokiaľ je to možné, aj sa do nich aktívne zapájať.
Participovať na ŠKV.
Riešenia
Hlavné časti aktívnej školy
Vedľajšie časti aktívnej školy