Školské kluby detí majú v priestore na pomedzí formálneho a neformálneho vzdelávania výnimočnú pozíciu. Na Slovensku sú jasne charakterizované ako zariadenia, ktorých poslaním je umožniť deťom rozvíjať ich osobnostný potenciál, záujmy a vzdelávacie potreby v podporujúcom prostredí, uplatňujúcom požiadavky na výchovu mimo vyučovania a výchovu vo voľnom čase, prostredníctvom princípov neformálneho vzdelávania (ŠVP pre ŠKD, 2022).
V rámci Aktívnej školy môžu pohybové aktivity v ŠKD významne napĺňať odporúčania Svetovej zdravotníckej organizácie pre pohybovú aktivitu detí a adolescentov (WHO, 2020).
Benefity:
- predlžujú čas strávený na čerstvom vzduchu
- ponúkajú organizované a neorganizované hry a pohybové aktivity
- majú významný socializačný benefit
- vytvárajú priestor pre relaxáciu duševného zaťaženia
Výzvy:
- vytvoriť kvalitne spracovaný plán ŠKD
- podporiť kariérny rast vychovávateliek ŠKD
- rozvinúť naplno potenciál ŠKD v oblasti podpory pohybovej aktivity a rozvoja pohybovej gramotnosti všetkých detí, pretože často sa v praxi stretávame s názorom, že ŠKD neplnia v plnom rozsahu svoju úlohu a nedosahujú stanovené ciele, súvisiace s neformálnym vzdelávaním
- (Limitom je, samozrejme, v tomto prípade dobrovoľnosť navštevovania ŠKD, avšak v prípade 1. stupňa ZŠ môžeme hovoriť o relatívne vysokom počte žiakov, ktorí navštevujú ŠKD pravidelne)
Čo robí aktívna škola
Čo robí aktívna škola
- Škola má spracovaný školský program pre Aktívne ŠKD.
- V ŠKD sa realizujú organizované a neorganizované pohybové činnosti v súlade s cieľmi VO ZaP.
- V ŠKD sa realizujú teoretické činnosti v súlade s cieľmi VO ZaP.
- Žiaci trávia v ŠKD minimálne 60 minút v exteriéri bez ohľadu na počasie.
- Škola ponúka vychovávateľom v ŠKD možnosti ďalšieho vzdelávania v oblasti podpory pohybovej aktivity detí v ŠKD.
Odporúčania
Odporúčania
-
Navýšiť finančné prostriedky na zabezpečenie optimálneho materiálneho a priestorového vybavenia pre ŠKD.
-
Zvážiť možnosti podpory návštevy ŠKD aj pre žiakov 2. stupňa ZŠ.
-
Zapojiť do projektu Aktívna škola čo najviac škôl a postupne implementovať systém manažmentu kvality pohybu na školách.
-
Vytvoriť školský výchovný program pre podporu pohybových aktivít – Aktívny ŠKD.
-
Zabezpečiť vhodné priestory v exteriéri pre pobyt žiakov vonku aj počas nepriaznivého počasia.
-
Implementovať koncept Aktívnej školy na škole
-
Vytvoriť na škole pozíciu koordinátora pre AŠ
-
Spolupracovať s vedením školy na vytvorení optimálneho programu Aktívneho ŠKD.
-
Zvážiť odporúčania WHO pre pohybovú aktivitu a zabezpečiť počas pobytu v ŠKD podporu rozvoja pohybovej gramotnosti prostredníctvom neformálneho vzdelávania.
-
Spolupracovať s učiteľmi TaŠV na obsahu realizovaných pohybových aktivít a zohľadňovať individuálne preferencie a dispozície žiakov.
-
Spolupracovať s rodičmi na obsahu aktivít v ŠKD, navrhnúť rodičom obmedzenie prípravy do školy ako súčasť psychohygieny žiakov.
-
Spolupracovať s vychovávateľmi/kami na obsahu aktivít v ŠKD,
zvážiť požiadavku na prípravu do školy (písanie domácich úloh) počas pobytu žiaka v ŠKD.
-
Každodenne zabezpečiť vhodné oblečenie, aby sa žiak mohol zúčastniť aktivít v exteriéri.
-
Využiť možnosti ŠKD na voľný výber pohybových aktivít podľa vlastných preferencií.
-
Znížiť alebo úplne eliminovať využívanie telefónov a tabletov počas pobytu v ŠKD, prípadne ich využívať na monitorovanie pohybovej aktivity.