Aktívne triedy začleňujú pohyb do vyučovania v triede, čo pomáha udržať pozornosť žiakov zmysluplným spôsobom. Malé zmeny v triede môžu mať veľký vplyv na učenie sa žiakov, ich zdravie a kompenzáciu duševného zaťaženia.
Celkovo je aktívne učenie v aktívnych triedach efektívna, príjemná a motivujúca stratégia na zvýšenie dennej pohybovej aktivity žiakov v škole bez toho, aby sa limitovali iné vzdelávacie ciele.
Úspešná implementácia aktívnych tried a aktívneho učenia je spojená s proaktívnym vedením a podporou učiteľov, efektivitou učiteľov, pokiaľ ide o zvládnutie obsahu a organizácie a v neposlednom rade pozitívnym prijatím intervencie žiakmi (Bailey, Ries, Scheuer, 2023).
Benefity:
- krátke prerušenia vyučovania majú priaznivé účinky na činnosť mozgu
- zlepšujú koncentráciu a kognitívne funkcie a schopnosť sústrediť sa
- predĺžené prestávky umožnia žiakom vybiť nadbytočnú energiu
- predstavujú ďalšiu dávku pohybu počas dňa
Výzvy:
- nabúrať zabehnuté stereotypy tradičných dĺžok prestávok a foriem vyučovacích hodín
- poskytnúť pedagógom dostatok inšpirácie ako pracovať s Aktívnymi triedami
- presvedčiť pedagogický tím o výhodách, ktoré môžu takéto zmeny priniesť
Čo robí aktívna škola
- Škola má predĺžené všetky dĺžky prestávok za účelom pohybových aktivít.
- Využíva možnosť predĺženia veľkej prestávky v čo najväčšej miere.
- Motivuje žiakov k tráveniu aktívnych prestávok.
- Žiaci môžu opustiť triedu a využívať chodby na aktívne trávenie prestávok.
- Škola žiakom umožňuje využívať športové pomôcky počas prestávok.
- Žiaci môžu využívať telocvičňu a prvky aktívneho školského dvora počas prestávok.
- Na škole sa organizujú aj riadené aktívne pohybové prestávky.
- Učitelia využívajú zadávanie aktívnych domácich úloh aspoň 1-krát týždenne.
- Učitelia využívajú vyučovanie v exteriéroch, pohybové vyučovanie, resp. iné formy vyučovania ako v sede.
- Učitelia využívajú krátke prerušenia vyučovacej hodiny (brain breaky) na aktiváciu pohybom.
- Škola využíva aktívny nábytok a dynamické formy sedenia, výškovo nastaviteľné lavice, sedenie na fitloptách.
- Súčasťou vyučovania je aj edukácia žiakov o správnom sedení a držaní tela.
Odporúčania
-
Finančne podporiť školy pri modifikácii priestorov školy pre aktívne trávenie prestávok.
-
Finančne podporiť školy pri zabezpečení vhodného nábytku pre zdravé aktívne sedenie.
-
Zapojiť do projektu Aktívna škola čo najviac škôl a postupne implementovať systém manažmentu kvality pohybu na školách.
-
Zvážiť predĺženie alebo úpravu dĺžky prestávok pre aktívny pohyb žiakov.
-
Zvážiť využívanie pomôcok a priestorov školy pre aktívne prestávky.
-
Zvážiť zavedenie riadených aktívnych prestávok v interiéri a exteriéri.
-
Zvážiť dynamické formy aktívneho sedenia v triedach.
-
Implementovať koncept Aktívnej školy na škole
-
Vytvoriť na škole pozíciu koordinátora pre AŠ
- Zvážiť zadávanie aktívnych domácich úloh v rôznych vyučovacích predmetoch.
- Zvážiť začlenenie pohybových prestávok kedykoľvek počas hodiny pre aktivizáciu žiakov.
- Zvážiť v triedach rôzne formy vyučovania využívajúce aktívny pohyb počas vzdelávacích aktivít.
- Aktívne sa zapájať do aktivít zameraných na podporu AT žiakov a pedagogických a nepedagogických zamestnancov školy.
-
Iniciovať na škole aktívne trávenie prestávok formou riadeného alebo spontánneho pohybu.
-
Podporovať školu finančným alebo materiálnym príspevkom, ak škola prejaví záujem a rodičia majú tieto možnosti.
-
Komunikovať s učiteľmi o dôležitosti pohybových prestávok a ich význame pre aktivizáciu žiakov.
- Využiť možnosť aktívnych prestávok na kompenzáciu duševného zaťaženia.
- Komunikovať s učiteľmi o vlastných predstavách aktívneho pohybu počas prestávok (najmä 2. stupeň ZŠ).
- Využívať aktívne formy sedenia v prípade, že sú k dispozícii, alebo škola umožňuje nahradenie stoličky vlastnou fitloptou.